Strømmen

Jeg kører digitalt og banen styres primært af en Mobilstation 2. Desuden er der flere strømforsyninger til lys, huse osv.

I starten købte jeg sporskifter med indbygget decoder, men det blev for dyrt så jeg købte en m83 i stedet. Den har desuden den fordel at den kan kontrolleres både via Mobilstation og via kontaktskinner. Efterhånden som der kom flere sporskifter på banen, synes jeg at det blev for besværligt at bruge Mobilstationen til at kontrollere dem med, så jeg har installeret de sidste med helt almindelige kontrolbokse. Det er faktisk noget hurtigere end at skulle finde det rigtige sporskift på Mobilstationen. Det er heller ikke muligt at kontrollere sporskifter med indbygget dekoder direkte via kontaktskinner.

M84 blev indkøbt til at kontrollere signaler og stopafsnit på banen (igen en besparelse ved at bruge de billigere hobbysignaler). Ved at kombinere M84 med M83 kan jeg lave noget automatik (kontrol af skjult banegård og blokkørsel). Der er dog et mindre iritationsmoment idet Mobilstation ikke kan registrere hvis sporskifter og stopafsnit er skiftet med kontaktskinner. JEG ØNSKER MIG EN CENTRALSTATION.

Jeg havde en lille udfordring med signalerne på stationen, idet jeg bruger ‘anolog’metoden med at afbryde strømmen i et afsnit hvis signalet er rødt. Problemet er at toget med strømoptager på midten og korte toge, kører for langt frem. En simpelt vippeafbryder til at regulerer længden af stopafsnittet er den nuværende løsning, jeg tænket at det må kunne gøres smartere på et tidspunkt

Huse, lamper, biler med lys og motoriserede layout dele skal alle have forskellig spænding. Jeg bruger nogle små spændingsregulatore der kan gå helt med til 3 V. Det betyder at jeg kan udelade ‘besværlige’ formodstande og at jeg kan regulere spændingen individuelt hvis det er nødvendigt. Til større mængder strøm har jeg fundet et strømforsyning på nettet til en overkommelig pris og også den kan indstilles til forskellig spændinger.

Sidst opdateret 24.02.2020