OBS: 13. juni 2022 – Jeg har lavet en ny sporplan på CS3, den kan ses underst.
Herunder er den færdige sporplan. Tryk på det enkelte billede for at se det i større udgave, det åbner i en ny fane.
Oktober 2021:
Sporplanen er opdateret da der er sket flere ændringer:
- Skiftet tegneprogram (Nu anyrail på PC)
- Flere vippekontakter erstattet med kontaktskinner (de var for ustabile)
- Ændret flere kontaktskinneafsnit for at forbedre muligheder for automatisk drift
- Der er tilføjet 2 remisespor
Januar 2021:
Det første billede viser den samlede sporplan, og noget er fjernet fra billede 2 og 3 for bedre at kunne se detaljerne. Det fjerde billede er et skærmprint af min CS3 med sporplanen indtegnet.
Jeg har rigtig mange returmeldere til L88/S88 (32 styk) fordi jeg vil udnytte mulighederne i CS3 og fordi jeg synes at det er sjovt at ‘programmere’ den.
Der er fire ‘banegårde’, hvoraf den ene er en godsbanegård. Lokalbanegården er ikke optimal fordi perronen er en del af en blød S-kurve, men hvis den skal rettes ud vil den dække over for meget af det højre loop, ligesom nedkørslen ville blive for stejl.
Der er en skyggebanegård med plads til 2 togstammer og et gennemgående spor. Den kan også bruges til 3 togstammer og automatisk skift mellem dem ved evt. paradekørsel.
De inderste spor, der giver adgang til lokalbanegården og godsbanegården, kan enten bruges til rundt og rundt via 2 paralelle spor eller vende i hver loop og så kun bruge et spor på hovedbanegården. Dette giver mulighed for at benytte det midterse spor på hovedbanegården til paradekørsel.
Planen er lavet med det mål at kunne køre automatisk drift med 6 togstammer samtidig (det vil tiden vise) og der skal være en by i det øverste (venstre ) loop og industri i det nederste (højre) loop. Desuden har jeg haft et sekundært mål at det skal være muligt at have en togstamme kørende i 2 minutter uden at køre samme sted 2 gange og uden at det foregår unaturligt langsomt.
Tak til facebook gruppen Sporplan til Modelbane, medlemmerne har være til stor hjælp og inspiration under planlægningen af sporplanen.
Opdateret sporplan på CS3, 13. juni 2022
